کد خبر: ۴۳۸۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۸

کدام ایرلاین‌های خارجی به ایران برگشتند؟ | آخرین وضعیت پروازهای خارجی به کشور

پس از پایان جنگ ۱۲ روزه، برخی ایرلاین‌های خارجی پروازهایشان به ایران را از سر گرفتند، درحالی‌که تعدادی دیگر همچنان در سکوت و تعلیق به‌سر می‌برند.

پس از پایان جنگ ۱۲ روزه، برخی ایرلاین‌های خارجی پروازهایشان به ایران را از سر گرفتند، درحالی‌که تعدادی دیگر همچنان در سکوت و تعلیق به‌سر می‌برند.
با وجود سال‌ها تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های لجستیکی، بازار هوایی ایران تا پیش از درگیری نظامی با اسرائیل در ۲۳ خرداد ۱۴۰۴، همچنان برای بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی جذاب باقی مانده بود. ده‌ها شرکت معتبر پرواز‌های منظمی به تهران، مشهد، شیراز و سایر شهر‌ها انجام می‌دادند.
اما آغاز جنگ ۱۲روزه، بسته شدن بخشی از حریم هوایی ایران و کشور‌های همجوار، و افزایش ریسک‌های امنیتی، شرکت‌های هواپیمایی را وادار کرد یا پرواز‌های خود را تعلیق کنند یا در سکوت، فروش بلیت را متوقف سازند. این وضعیت اختلال چشمگیری در دسترسی به حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی ایجاد کرد.

با برقراری آتش‌بس از ۲ تیرماه، برخی از شرکت‌ها به تدریج فعالیت خود را از سر گرفته‌اند، اگرچه شماری دیگر همچنان در وضعیت تعلیق باقی مانده‌اند و از ارائه هرگونه اطلاعات رسمی خودداری می‌کنند. در غیاب شفافیت، آنچه بیش از همه خود را نشان می‌دهد، شکنندگی فضای امنیتی و تردید برند‌های بین‌المللی برای بازگشت به ایران است.
بر اساس گزارش انجمن شرکت‌های هواپیمایی، طی دوره جنگ و روز‌های پس از آن، مجموعاً بیش از ۱۲ هزار پرواز باطل شده‌اند؛ از این تعداد، ۸  هزار پرواز داخلی و ۳هزار پرواز بین‌المللی بوده‌اند. همچنین از تاریخ ۲۳ خرداد تا ۱۱ تیر، بالغ بر ۴۴۴ هزار بلیت پرواز داخلی و ۳۹۵ هزار بلیت پرواز خارجی باطل شده است. این وضعیت، بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان خسارت مستقیم به شرکت‌های هواپیمایی وارد کرده است.
در طول جنگ، برخی باند‌های فرودگاه‌های کشور هدف حمله مستقیم اسرائیل قرار گرفتند، با این حال تحلیل‌گران بر این باورند که تداوم محدودیت‌های پروازی در هفته‌های پس از آتش‌بس، ناشی از عوامل امنیتی و نه صرفاً آسیب‌های فنی است.

سه هفته پس از پایان جنگ، آسمان ایران هنوز کاملاً باز نیست. پروازهای شبانه همچنان ممنوع‌اند و بنا بر اظهارات بهروز محبی، نماینده مجلس در گفت و گو با رویداد۲۴ دلیل آن نه مشکلات فنی، بلکه هشدارهای امنیتی درباره احتمال حمله مجدد اسرائیل است. او تأکید کرده آتش‌بس موجود «نه مکتوب است و نه دارای ضمانت اجرایی»، و تصمیم به محدودسازی پروازها با نظر نهادهای امنیتی اتخاذ شده است.